Živila, ki povzročajo akne (1. del)

Akne so pogosta kožna bolezen, ki prizadenejo skoraj 10% svetovne populacije.

Številni dejavniki prispevajo k razvoju aken, vključno s proizvodnjo sebuma in keratina, bakterijami, ki povzročajo akne, hormoni, blokiranimi porami in vnetjem. Povezava med prehrano in aknami je bila sporna, vendar nedavne raziskave kažejo, da lahko prehrana igra pomembno vlogo pri razvoju aken. Ta članek bo pregledal 7 živil, ki lahko povzročijo akne, govorili pa bomo tudi o tem, zakaj je kakovost vaše prehrane pomembna.

Katera živila torej povzročajo akne?

 

  1. Rafinirana zrna in sladkorji

Ljudje z aknami običajno uživajo več rafiniranih ogljikovih hidratov kot ljudje z malo ali nič aknami.

Živila, bogata z rafiniranimi ogljikovimi hidrati, so:

  • Kruh, krekerji, žitarice ali sladice z belo moko
  • Testenine iz bele moke
  • Beli riž in rezanci, narejeni iz belega riža
  • Sode in druge sladkane pijače
  • Sladila, kot so trsni sladkor, javorjev sirup, med ali agava

Ena študija je pokazala, da so ljudje, ki so pogosto uživali dodane sladkorje, imeli 30% večje tveganje za nastanek aken, medtem ko so imeli tisti, ki so redko jedli sladko pecivo, 20% večjo nevarnost.

To povečano tveganje je mogoče pojasniti z učinki rafiniranih ogljikovih hidratov na raven sladkorja v krvi in ​​raven inzulina.

Rafinirani ogljikovi hidrati se hitro absorbirajo v krvni obtok, kar hitro zviša raven sladkorja v krvi. Ko se krvni sladkor dvigne, se raven insulina prav tako poveča, da pomaga prenašati krvni sladkor iz krvnega obtoka in v vaše celice.

Vendar pa visoka raven inzulina ni dobra za tiste ljudi z aknami.

Insulin poveča aktivnost androgenih hormonov in poveča inzulinu podoben rastni faktor 1 (IGF-1). To prispeva k razvoju aken tako, da kožne celice rastejo hitreje in imajo povečano proizvodnje sebuma. Po drugi strani pa so diete z nizkim glikemičnim nivojem, ki dramatično ne zvišujejo krvnega sladkorja ali ravni insulina, povezane z zmanjšano resnostjo stanja aken.

Medtem ko je raziskava na to temo obetavna, je potrebno še več raziskav za nadaljnje razumevanje, kako rafinirani ogljikovi hidrati prispevajo k aknam.

Uživanje velikih količin rafiniranih ogljikovih hidratov lahko torej zviša raven krvnega sladkorja in insulina ter prispeva k razvoju aken. Vendar so potrebne dodatne raziskave.

  1. Mlečni izdelki

Številne študije so odkrile povezavo med mlečnimi izdelki in resnostjo aken pri najstnikih. Dve študiji sta tudi pokazali, da so mlajši odrasli, ki redno uživajo mleko ali sladoled,imeli štirikrat večjo verjetnost, da bodo dobili akne. Vendar doslej opravljene študije niso bile kakovostne.Dosedanja raziskava se je osredotočila predvsem na najstnike in mlade odrasle osebe in je pokazala le korelacijo med mlekom in aknami, ne pa vzročno-posledičnim razmerjem. Ni še jasno, kako lahko mleko prispeva k nastanku aken, vendar je več predlaganih teorij.

Znano je, da mleko poveča koncentracijo insulina, neodvisno od učinkov na sladkor v krvi, kar lahko poslabša resnost aken. Kravje mleko vsebuje tudi aminokisline, ki stimulirajo jetra, da proizvedejo več IGF-1, ki je povezan z razvojem aken. Čeprav obstaja špekulacija o tem, zakaj lahko uživanje mleko poslabša akne, ni jasno, ali ima mleko neposredno vlogo. Več raziskav je potrebnih, da se ugotovi, ali obstaja določena količina ali vrsta mleka, ki lahko poslabša akne. Pogosto uživanje mlečnih izdelkov je torej povezano s povečano resnostjo aken, vendar ni jasno, ali obstaja vzročno-posledična povezava.

  1. Hitra hrana

Akne so močno povezane z uživanjem zahodne prehrane, bogate s kalorijami, maščobami in rafiniranimi ogljikovimi hidrati. Izdelki hitre prehrane, kot so burgerji, nuggetsi, hrenovke, pomfrit, sode in mlečni napitki, so temelj tipične zahodne prehrane in lahko povečajo tveganje za nastanek aken. Ena študija, v kateri je sodelovalo več kot 5.000 kitajskih najstnikov in mladih odraslih, je ugotovila, da so prehrane z visoko vsebnostjo maščob povezane z 43% povečanim tveganjem za nastanek aken. Redno uživanje hitre hrane je povečalo tveganje za 17%. V ločeni študiji 2.300 turških moških je bilo ugotovljeno, da je pogosto uživanje burgerjev ali klobas povezana s 24% povečanim tveganjem za nastanek aken. Ni jasno, zakaj uživanje hitre hrane lahko poveča tveganje za nastanek aken, vendar nekateri raziskovalci predlagajo, da lahko vpliva na izražanje genov in spremeni raven hormonov na način, ki spodbuja razvoj aken.

Vendar je pomembno omeniti, da je večina raziskav o hitri hrani in aknah uporabila podatke, o katerih so poročali sami. Ta vrsta raziskav kaže le vzorce prehranskih navad in tveganja aken in ne dokazuje, da hitra hrana povzroča akne. Zato je potrebnih več raziskav.

Redno uživanje hitre hrane je torej povezano s povečanim tveganjem za nastanek aken, vendar ni jasno, ali povzroča akne.